دانشمندان موفق به كشف نوعي ارگان حسي در نهنگ‌ها شدند كه عمل "بلع بزرگ" را براي آنان فراهم مي‌كند. 

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشمندان كانادايي و آمريكايي اندامي حسي را در نهنگ‌ها كشف كردند كه به اين گونه از آبزيان در تكنيك غذا خوردن "بلع بزرگ" كمك مي‌كند. 
دانشمندان دانشگاه كلمبياي انگليس و موسسه اسميتسونيان كه در حال مطالعه‌ي لاشه‌ نهنگ‌ها هستند، اين ارگاني حسي به اندازه يك گريپ‌فرود را در نوك چانه‌ي وال واقع در بافتي كه دو آرواره را به هم متصل مي‌كند، كشف كردند. 
«نيك پينسون» دانشمند حاضر در اين مطالعه مي‌گويد: ما بر اين باوريم ارگان حسي مزبور به منظور هماهنگ كردن مكانيزم پيچيده‌ي اين نوع غذا خوردن جهشي اطلاعات را به مغز مي‌فرستد. اين مكانيزم شامل چرخاندن آرواره‌ها، وارونه كردن زبان و منبسط كردن چين و شكن گلو و لايه‌هاي چربي است. بررسي اين ارگان‌ها با استفاده از توموگرافي اشعه ايكس صورت گرفت. 
«باب شادويك» پروفسور جانورشناسي دانشگاه كلمبياي انگليس نيز مي‌گويد: از لحاظ تكاملي، نوآوري اين ارگان حسي نقش اساسي در يكي از دشوارترين روش‌هاي غذا خوردن موجودات آبزي ايفا مي‌كند. 
نهنگ‌ها زير گروه وال‌هاي سيم‌ ماهي‌اند و داراي لايه‌ي چربي آكوردئون مانند و قابل انبساط از ناحيه‌ي دماغ تا ناف هستند كه با بازشدن خود امكان بلعيدن مقادير عظيم آب و سپس فيلتر كردن دسته‌ ريزماهي ها و ديگر ماهيان را به‌ آن‌ها مي‌دهد. 
تعدادي از نهنگ‌ها قادرند تا دو هزار و 800 فوت مكعب آب و شكار را (حجم بزرگتر از خود آبزي) را در هر عمل بلع كمتر از زمان 6 ثانيه فروبرند.